úterý 23. května 2017

 
Název: Magický průvodce městem pod pahorkem
Autor: Pasi Ilmari Jääskeläinen
Rok vydání: 2017
Počet stran: 336
Nakladatelství: Paseka
Žánr: Fantasy, detektivka, horor

Už na začátek řeknu, že tato recenze moc kladná nebude. Na mém blogu zatím byly vždy kladné recenze, jelikož jsem si vždy správně vybrala, ale jak to tak občas bývá, tak jsem se trochu přehmátla. No, někdy to nastat muselo.

Na mém blogu jsou převáždě knížky od anglických a amerických autorů. Tak jsem chtěla zkusit změnu a vybrala jsem si tedy knížku od severského autora. Já, když jsem četla nějakou severskou literaruru, byla to vždy detektivka, a tak jsem teď sáhla po magickém realismu, který je u severských autorů též velmi oblíbený.

Říkala jsem si, to bude určitě skvělá kniha, viděla jsem, že spousta lidí ji také četlo a chválili si ji. Tak jsem si myslela, to bude super, zkusím něco nového a jiného... Jiné to opravdu bylo, ale ne tak, jak jsem čekala... Knížka mi fakt nesedla. Teď se vám budu snažit nějak popsat mé smíšené pocity z knihy.

"Je to smutné, ale bez smutku není ani krásy."

Olli Suominem je šéfredaktorem středně velkého nakladatelství, které vydává hlavně knihy pro děti. Olli vede normální život, má skvělou manželku a syna. Jednoho dne si, ale založí facebook a do přátel se mu hlásí jeho bývalá láska a dnes velmni známá spisovatelka Kerttu. Po nějaké době Kerttu nabídne Ollimu svoji novou knihu Magický průvodce městem. Což je pro Olliho i nakladatelství skvělá zpráva. Jenže když příprava rukopisu vrcholí, jeho manželku i syna unesou. Do Olliho života se vrací dávná minulost, která nebyla zapomenuta. Objeví se lidé, které Olli několik desítek let neviděl. A mají nabídku. Zdá se, že Olli nemá moc na vybranou. Nebo možná...?

Jako velmi lákavé mi přišlo to, že se kniha odehrává v nakladatelském prostředí. Tenhle nápad se mi velmi líbil. Stejně tak, jak anotace hlásala, že je to koktejl magického realismu, detektivky, hororu, fantasy, je to prostě něco, co tu ještě nebylo. Pro mě to znělo tak strašně lákavě. Celé tady to finské podivno.

"To my sami tvoříme osud velkými rozhodnutími, i malými."

Jenže mi nesedla ani jedna postava v knize, ani hlavní hrdina mi moc k srdci nepřirostl. Navíc tohle ani není kniha, kde je to nabité akčními scénamy a otáčíte stranu za stranou, čtení je zde pomalé, abyste si ho co nejvíce užili. Že je to cele pomalé mi vůbec nevadilo, ale kniha mě nebavila, prostě, jak se to celé odvíjelo mě moc nebavilo. První část knihy se mi i tak průměrně líbila a od druhé části, už to pro mě šlo z kopce. Bylo to vcelku zamilovaný, až mi to přišlo prostě moc, jak u nějakého filmu.

Ale, abych pořád jen nekritizovala. Na knize se mi přece jen něco líbilo, tedy přesněji tři věci se mi na ní líbily. Jako první je to obálka a graficke zpracování celé knihy. Dále tajné chodby, které se prpblétaly celým příběhem, ten nápad se mi opravdu líbil a nakonec se mi líbil konec knihy. Autorův nápad se dvěma konci, je to velmi originální. Můj konec knihy byl opravdu filmový.

"Není tak malého činu, aby neměl větších následků."

Já doufám, že jsem vás od knihy zbytečně neodradila. Já se zatím setkala většinou s pozitivním ohlasem na knihu, takže kniha špatná není, jen mi prostě nesedla. Stát se může.

Určítě mi do komentářů napište, zda jste knihu četli, chystáte se ji číst, nebo jaký na ni máte názor.

Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat