úterý 23. května 2017

Recenze na knihu Čáry života

 

Název: Čáry života
Autorka: Veronica Roth
Rok vydání: 2017
Vydavatelství: CooBoo
Počet stran: 424
Žánr: Sci-fi

Jako mnoho dalších knihomolů jsem i já začala knihu číst, hned jak u nás vyšla. Přestože doma sérii Divergence mám, tak jsem ji ještě nečetla, ale vím o čem je, takže Vám můžu s jistotou říct, že je opravdu velmi odlišné od Divergence.

,,Čest nemá s přežitím nic společného."

Než trochu přiblížím o čem kniha je, tak Vám popíši svět a zyvyky, kde se příběh odehrává.
V galaxii je celkem 9 planet, které jsou obydlené. A jedna z nich se jmenuje Thuvhe. Na Thuvhe žijí hned dva národy, Thuevhesané a Šoteti, kteří se navzájem nenávidí. Thuevhesané jsou ti mírumilovní, kdežto ti krvelační jsou Šoteti. Šoteti mají od Thuevhesanů zvyk, že když někoho zabijí, tak se říznou až do masa a následně nabarví ránu barvou. Tadáá vznikne čára života. Národ Thuevhe má i orákula ( vždy jen 3), to znamená, že vidí do budoucnosti, která se ovšem může změnit. Všude v galaxii je proud a skoro všichni cití i jeho přitomnost. Lidé mají vždy nějaký dar proudu. Někdo ho může ovládat, někdo proud vůbec necíti a někdo pomocí proudu může způsobovat i bolest... A někteří něco jako ,,vyvolení" mají Osud a ten se nikdy nezmění (nejde zabránit tomu, aby se to nestalo).

,, Pravdu je možné zatajit, ale není ji možné vymazat."

Akos je Thuvhesan a jeho matka je orákulum a jeho otec farmář, přesto se má o něco lépe než ostatní rodiny. Jednoho dne ho společně s bratrem Eijehem odvedou šotetští vojáci. Šotetům vládne tyran Ryzek a jeho nejdůležitější zbraní je jeho sestra Cyra. Ryzek si myslí, že pomocí otákula ( Eijeha) dokáže zvrátit svůj Osud. Ryzek tedy začne Eijeha využívat a z Akose se stane služebník Cyry. Akos totiž neciti proud, takže se může Cyry dotýkat a ulevit ji od bolesti. Cyra totiž dokáže lidem jen při pouhém dotyku způsobit obří bolest, ale bolest ji sama ovládá neustále, takže je pro ní problém učesat se, obléct... Akos se neustále snaží zachránit svého bratra. Dokáže si s Cyrou navzájem pomoci, nebo se zničí?

,, Dobrá srdce dělají náš svět útulnější."

Akose jsem měla od začátku radši než Cyru, ale na druhou stranu Cyra se na konci knihy hodně změnila, než jaká byla na začátku. Jak může být všem už od začátku jasné, přestože se jejich národy nenávidí, tihle dva se do sebe zamilují. Ale v knize se neobjevuje žádný milostný trojúhelník, jak bývá u takových knih často zvykem.

,, Je težší někoho popsat, když ho znáš dobře."

Od knihy jsem tohle vůbec nečekala. Je to vesmírné sci-fi, a taky dystopie zároveň. Je zde také poměrně hodně techniky a nechybí ani vesmírné lodě. Jak už jsem řekla, tahle kniha obsahuje Vesmír, techniku, revoluci, nějakou tu krvelačnost a kniha je i doplněna omamnými lektvary (nejen z mlčenky). Cise kniha měla nějaké ty drobnosti, co mi vadily, ale i tak se mi libila.

Hodnocení: 9/10

Žádné komentáře:

Okomentovat