Recenze na knihu Nejdelší den Adama T.

Název: Nejdelší den Adama T. (Release)
Autor: Patrick Ness
Nakladatelství: Slovart
Počet stran: 287
Rok vydání: 2018

Máme tu opět novou recenzi na knihu Nejdelší den Adama T. Knihu napsal můj oblíbený autor Patrick Ness, který má vždy zajímavé a nevšední příběhy. Tento příběh byl opravdu zvláštní, ale mně se líbil, je to prostě autorův styl.

„Je v pohodě nebýt v pohodě, víš."

Název knihy už napovídá... příběh se odehrává během jednoho jediného dne. Kdy osmnáctiletý Adam Thorn odkrývá své vztahy s rodinou, přáteli ve městečku Forme ve Washingtonu, řeší problémy v práci a zařizuje věci na večerní sešlost. Adam není zrovna v lehké situaci, u něj doma to pěkně skřípe a většina věcí se mu nedaří, tak jak by chtěl. Nejhorší problém má se svými rodiči, kteří jsou věřící a je jasné, že Adam si domů nikdy nepřivede přítelkyni, jako jeho starší bratr, jelikož ho přitahuje opačné pohlaví. Takovou věc jeho rodiče nepřijímají zrovna nejlépe. Jak tedy dopadne Adamův vnitřní boj a boj s celým okolním světem? A co se přihodí na večerní sešlosti, kam se chystá jít?

„Někdy, Ange, ti prostě nezbývá nic jiného, než se spokojit s málem."

Tohle byla zatím jen jedna dějová linka příběhu a teď přichází druhá dějová linka, která se nachází v knize též. Tato druhá dějová linka protíná první a postupuje napříč celou knihou. Příběh Katherine, která byla ve městečku Forme zavražděna, se vrací ve své nadpozemské podobě, jelikož chce najít pravdu. Společnost jí dělá mystický faun, který hledá svoji Královnu. Duše Katie a Královny se totiž spojily v jednu, ale Královna se musí do konce dne osvobodit, jinak všechno zanikne. Stihne Katie nalézt pravdu?

„Není třeba sama sebe jakkoliv označovat. Víš, bez nálepky jsi totiž svobodný. Můžeš se seberealizovat. Jsi pružný a nemůžeš zkostnatět do něčeho, co z tebe ta nálepka udělá."

Jak jsem již psala, příběh má dvě dějové linky, které se během knihy prolínají, ale nemají spolu nic společného. Během knihy vám nebude připadat, že by tyhle dva děje měly vůbec někdy spolu souviset, ze začátku to opravdu tak vypadá. Jenže na konci knihy je vše jinak a děje spolu na konci knihy souvisí. Druhý děj je více na zamyšlení a o čtení mezi řádky, jelikož nebude ze začátku dávat moc smysl. Také je tato dějová linka fantasy, což do knihy moc nezapadá, přestože fantasy mám ráda. Myslím si, že kniha by se bez té druhé dějové linky obešla, protože to během čtení knihy byl úplně jiný příběh.

„Kdy se na mě budeš moct plně spolehnout, Adame?" „Vždycky. Dokud bude svět existovat."

Přesto knihu hodnotím velmi kladně. Opět do byl styl Patricka Nesse, nevšední příběh, který ovšem pojednává o aktuální tématice.  Kniha nebyla ani oddechovým čtením, byla spíš pro náročnější čtenáře, jelikož se musí nad knihou zamyslet a nad některými věcmi v knize přemýšlet. Občas musíte číst i mezi řádky, abyste pochopili, co autor chtěl říct. Ale i tak se mi knihy velmi líbila, jako předešlé autorovy knihy, a i nadále patří mezí mé oblíbené autory.

Hodnocení: 91%

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Slovart. Knihu můžete zakoupit ZDE.

Slovart