středa 10. března 2021

Full Disclosure

 


Název: Full Disclosure
Autor: Camryn Garrett
Počet stran: 309
Rok vydání: 2019
Nakladatelství: Penguin Random House UK
Žánr: YA
Pokud mě už delší dobu sledujete na IG, tak víte, že poslední dobou čtu hodně YA knih. Ti z vás, co to nevěděli, to teď už ví. :) Také poslední dobou čtu více a více knih anglicky, jelikož tím mám možnost dostat se k mnoha zajímavým knihám, které se k nám mnohdy ani nedostanou. Což je velká škoda, chápu, že u nás nemůžou překládat vše a náš český rybníček je tím i omezenější než v anglicky mluvících zemí. 

Simone začala chodit na novou střední školu, spřátelila se s novými lidmi, začala režírovat školní muzikál, a dokonce se začala scházet s Milesem. Klukem, který se ji od nástupu do školy velmi líbil. Simone je ale taky HIV pozitivní a to věci komplikuje. 
Naposledy, když  o tom někomu řekla, skončilo to katastrofálně a nakonec musela tu předchozí školu opustit. Jenže jednoho dne Simone najde ve své skříňce anonymní dopis, ve kterém se píše, že o tom dotyčný ví, a pokud se nepřestane scházet s Milesem, tak to všem prozradí. 

“My HIV isn’t a threat to you, but your ignorance is a threat to me.” - Simone Garcia-Hampton

Tak tahle kniha mě mile překvapila, měla jsem takové tušení, že bude dobrá, ale že bude až takhle dobrá... jsem nečekala! Vyvrací to všemožné mýty o HIV, Simone v knize chodí na terapie, kde jsou další HIV pozitivní lidé a řeší tam různé problémy  s tím spojené. Takže tímto prostřednictvím se dozvídáme opravdu hodně věcí o HIV.
Dále Simone řeší během celé své knihy svoji sexualitu, také jsem měla hrozně ráda její kamarádky Lydii a Claudii, které příběh skvěle doplňovaly. Kniha je celkově hodně sexuálně pozitivní, z čehož mám radost, jelikož s takovými knihami se málo setkávám a přitom přesně takové knihy čtenář YA potřebuje. Simone má dva táty, takže to byla další zvláštnost v knize, jelikož to zatím není  moc v YA příbězích. 

Ta zápletka s anonymními dopisy ve skříňce sice není nejoriginálnější a od začátku mi bylo jasné, kdo je posílá. Ale tahle kniha není žádná detektivka a kdo to vlastně byl není zase tolik podstatné. Hlavní je čeho jsou lidé schopní, když o dané věci nemají dostatek informací a tím pádem šíří desinformace a ubližují těm lidem, kterých se to týká. Proto je důležité o takových věcech psát a informovat další lidi, aby nevznikaly takové "problémy." Také chápu, že je to i o lidech, někteří si budou tvrdit své, budou mít předsudky atd.. 

Simone je Afroameričanka, takže se tam řeší trochu i agrese vůči "černým" ženám. Kniha se dotýká zkrátka všech důležitých témat a je to přesně ta kniha, kterou by si měla většina teenagerů přečíst. Proto mě mrzí, že kniha u nás nevyšla. Vím, že HIV se řešilo hlavně v 80. letech (nedávno o tom vyšel hodně dobrý seriál: It´s a sin.") Ale stále tu je a je dobře, že už je to hlavním tématem v knize pro relativně mladé čtenáře. Já se s tím zatím v knize setkala jen tak, že nějaká hlavní postava byla pozitivní, nebo o tom byla jen zmínka. Ale žádná další kniha kromě Full Disclosure, která by byla přímo o tom, mě nenapadá.
4,5/5* 

Za zaslání knihy moc děkuji Megaknihám, knihu můžete koupit ZDE



Žádné komentáře:

Okomentovat